De Gemeente is geen Israël

De Gemeente is geen Israël

Een duidelijk Bijbels onderscheid

De verwarring rond de Gemeente begint vrijwel altijd bij het vervagen van het onderscheid tussen Israël en de Gemeente. Zodra men die twee samenvoegt, ontstaan vermenging van beloften, vermenging van roeping en uiteindelijk vermenging van Wet en Genade.

Wat zegt de Schrift?

Paulus schrijft:

“En heeft alle dingen Zijn voeten onderworpen, en heeft Hem der Gemeente gegeven tot een Hoofd boven alle dingen; Welke Zijn lichaam is, en de vervulling Desgenen, Die alles in allen vervult.” (Efeze 1:22-23 STV)

De Gemeente is het Lichaam van Christus. Dat wordt nergens van Israël gezegd.

Israël wordt genoemd: knecht, wijnstok, volk, kudde, maar nooit het Lichaam van Christus.

Dat is een unieke openbaring die pas ná het kruis bekendgemaakt is.

Een verborgenheid die tevoren niet bekend was

Paulus noemt de Gemeente een verborgenheid.

“Dat Hij mij door openbaring heeft bekendgemaakt deze verborgenheid; (gelijk ik met weinige woorden tevoren geschreven heb;) Waaraan gij, dit lezende, kunt bemerken mijn wetenschap in deze verborgenheid van Christus; Welke in andere eeuwen den kinderen der mensen niet is bekendgemaakt, gelijk zij nu is geopenbaard aan Zijn heilige apostelen en profeten door den Geest.” (Efeze 3:3-5 STV)

Hier staat iets cruciaals: in andere eeuwen niet bekendgemaakt.

Dat betekent dat Mozes, Jesaja, Jeremia of Daniël de Gemeente niet voorzagen als het Lichaam van Christus. Zij zagen het Koninkrijk, zij zagen het herstel van Israël, maar niet deze hemelse eenheid van Jood en heiden in één lichaam.

Daarom kan de Gemeente geen voortzetting van Israël zijn. Een verborgenheid kan geen voortzetting zijn van iets dat al bekend was.

Wanneer begon de Gemeente?

De Heere Jezus sprak vóór het kruis:

“En Ik zeg u ook, dat gij zijt Petrus, en op deze Petra zal Ik Mijn Gemeente bouwen, en de poorten der hel zullen dezelve niet overweldigen.” (Mattheüs 16:18 STV)

Let op: Ik zal bouwen.

Toekomende tijd. Het bestond toen nog niet.

De Gemeente begon historisch bij de uitstorting van de Heilige Geest.

“En zij werden allen vervuld met den Heiligen Geest.” (Handelingen 2:4 STV)

Vanaf dat moment worden gelovigen door één Geest tot één lichaam gedoopt:

“Want ook wij allen zijn door één Geest tot één lichaam gedoopt, hetzij Joden, hetzij Grieken, hetzij dienstknechten, hetzij vrijen; en wij zijn allen tot één Geest gedrenkt.” (1 Korinthe 12:13 STV)

Hier ontstaat iets nieuws: geen nationale eenheid, maar een geestelijke eenheid in Christus.

Israël heeft aardse beloften

Israël heeft een landbelofte.

“En Ik zal u het land Kanaän geven tot een eeuwige bezitting; en Ik zal hun tot een God zijn.” (Genesis 17:8 STV)

Israël verwacht het aardse Koninkrijk onder de Messias.

De discipelen vragen na de opstanding:

“Heere, zult Gij in dezen tijd aan Israël het Koninkrijk weder oprichten?” (Handelingen 1:6 STV)

De Heere corrigeert hun verwachting niet — Hij ontkent het Koninkrijk niet — maar spreekt over het tijdstip.

Dat Koninkrijk is toekomstig en verbonden aan Israël.

De Gemeente heeft een hemelse roeping

Van de Gemeente lezen wij:

“Gezegend zij de God en Vader van onzen Heere Jezus Christus, Die ons gezegend heeft met alle geestelijke zegening in den hemel in Christus.” (Efeze 1:3 STV)

En:

“Want ons burgerschap is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus.” (Filippenzen 3:20 STV)

Israël verwacht de Messias op aarde.
De Gemeente verwacht Hem uit de hemel.

Israël ontvangt aardse zegeningen in het land.
De Gemeente is gezet en gezegend in de hemel

Dat is geen nuanceverschil maar een wezenlijk onderscheid.

De Gemeente is niet onder de Wet

Israël stond onder het Sinaïtisch verbond.

Maar Paulus zegt tegen gelovigen uit Jood en heiden:

“Want gij zijt niet onder de wet, maar onder de genade.” (Romeinen 6:14 STV)

Wie de Gemeente weer onder de Wet plaatst, maakt van het Lichaam van Christus opnieuw een Sinaïtisch volk.

Dat is precies wat de Galatenbrief bestrijdt.

Wet en Genade kunnen niet gemengd worden zonder dat beide hun kracht verliezen.

Wat gebeurt er als men dit onderscheid loslaat?

Dan wordt:

– de Gemeente het nieuwe Israël
– het Koninkrijk vergeestelijkt
aardse beloften geestelijk gemaakt
– profetie heringevuld
– Wet en Genade vermengd

En uiteindelijk raakt men het zicht kwijt op Gods veelkleurige wijsheid.

Paulus spreekt over:

“Opdat nu door de Gemeente bekendgemaakt worde aan de overheden en de machten in den hemel de veelvuldige wijsheid Gods.” (Efeze 3:10 STV)

Juist het onderscheid laat Gods plan schitteren.

Niet vermenging, maar onderscheiden bedelingen.

De Gemeente is:

– Het Lichaam van Christus
– Een verborgenheid in het Oude Testament
– Ontstaan na kruis en opstanding
– Samengesteld uit Jood en heiden zonder onderscheid
– Gezegend met hemelse zegeningen
– Niet onder de Wet maar onder de Genade

Israël blijft Gods aardse verbondsvolk met eigen beloften en toekomst.

Wie de Schrift recht wil snijden, moet onderscheiden wat God onderscheidt.

Niet om te scheiden wat bij elkaar hoort, maar om niet samen te voegen wat God uiteen heeft gezet.

 

De ‘zondagsrust’ en de dag des Heeren

De ‘zondagsrust’ en de dag des Heeren

Bijbels of menselijke traditie?

Het is weer verkiezingstijd, want de gemeenteraadsverkiezingen komen eraan in Nederland. Wat mij dan opvalt is dat de (lokale in dit geval) politieke partijen zich weer dolgraag  willen profileren, en dus ook de zogenaamd Christelijke, en dan met name met items als “de zondagsrust”.

Binnen veel kerken wordt de zondag zonder aarzeling “de dag des Heeren” genoemd en behandeld als een christelijke rustdag. Maar zodra we de Schrift opendoen, blijkt dat deze vanzelfsprekendheid helemaal niet zo vanzelfsprekend is.

De vraag is niet wat eeuwen kerkgeschiedenis hebben gedaan.
De vraag is: wat leert de Bijbel?

De sabbat hoort bij het verbond van de Sinaï

Het vierde gebod luidt:

“Gedenk den sabbatdag, dat gij dien heiligt. Zes dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen; Maar de zevende dag is de sabbat des HEEREN, uws Gods; dan zult gij geen werk doen…” Exodus 20:8 – (STV)

Dit gebod werd niet aan de Gemeente gegeven. Het werd gegeven aan Israël, bij de Sinaï. En de Schrift zegt expliciet waarom:

“Dat dan de kinderen Israëls den sabbat houden, den sabbat onderhoudende in hun geslachten tot een eeuwig verbond.”  Exodus 31:16 -(STV)

De sabbat was een verbondsteken tussen de HEERE en Israël.

Niet tussen de HEERE en de Gemeente.
Niet tussen de HEERE en de heidenvolken.

Dát staat er. Zwart op wit.

Wie de sabbat zonder onderscheid op de Gemeente toepast, schuift het Sinaïtische, of het Oude verbond onder het Nieuwe.

De zondag is géén verplaatste of vervangen sabbat

De eerste Christenen kwamen samen op de eerste dag van de week:

“En op den eersten dag der week, als de discipelen bijeengekomen waren om brood te breken…”  Handelingen 20;7 – (STV)

Maar waar staat het gebod?
Waar staat het werkverbod?
Waar staat de straf bij overtreding?

Nergens!

Paulus zegt zelfs nadrukkelijk:

“Zo oordele dan niemand u in spijs of in drank, of in het stuk des feestdags, of der nieuwe maan, of der sabbatten; Welke zijn een schaduw der toekomende dingen, maar het lichaam is van Christus.” Kollossenzen 2:10 – (STV)

En:

“De één acht wel den enen dag boven den anderen dag; maar de ander acht al de dagen gelijk. Een iegelijk zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd.” Romeinen 14:5 – (STV)

Dat is geen taal van een opgelegd zondagsgebod.
Dat is de taal van vrijheid onder de Genade.

De dag des HEEREN is géén zondag

In de boeken van de profeten betekent “de dag des HEEREN” een toekomstige periode van oordeel en openbaring.

“Huilt, want de dag des HEEREN is nabij; hij komt als een verwoesting van den Almachtige.” Jesaja13:6 –  (STV)

“Want de dag des HEEREN is groot en zeer vreselijk; wie zal hem verdragen?” Joel 2:11 – (STV)

Ook in het Nieuwe Testament blijft die betekenis staan:

“Want gij weet zelven zeer wel, dat de dag des Heeren alzo zal komen, gelijk een dief in den nacht.” 1 Thessalonicenzen 5:2 – (STV)

Dit gaat over Gods ingrijpen in de wereldgeschiedenis.
Niet over een wekelijkse samenkomst in een kerkgebouw.

Wanneer men de zondag “de dag des Heeren” noemt, gebruikt men een Bijbelse term in een niet-Bijbelse betekenis.

Openbaring wordt vaak verkeerd gelezen

Johannes schrijft:

“Ik was in den Geest op den dag des Heeren…” Openbaring 1;10 – (STV)

De context van Openbaring is vol oordelen, bazuinen en koninklijke heerschappij. Het boek beschrijft juist die toekomstige dag van openbaring.

Het is exegetisch minstens zo logisch, en veel waarschijnlijker , dat Johannes in de Geest werd verplaatst naar die toekomstige dag, dan dat hij simpelweg bedoelde dat het zondag was.

De tekst zegt het niet expliciet.
Maar traditie vult het graag in.

Hoe de zondag een rustdag werd

Historisch groeide de eerste dag van de week uit tot een samenkomstdag vanwege de opstanding. Dat is begrijpelijk.

Maar de verplichte ruststatus kwam later. Kerk en staat hebben die ingevuld. Wat begon als vrijwillige samenkomst werd een wettische norm.

Zo ontstond de gedachte van een “christelijke sabbat”.

Alleen… de Schrift kent die term niet.

De ware rust ligt niet in een dag

Het Nieuwe Testament wijst ons op een diepere werkelijkheid:

“Want die ingegaan is in Zijn rust, die heeft ook zelf van zijn werken gerust, gelijk God van de Zijne.” (STV)

De gelovige rust niet één dag per week.
Hij rust in het volbrachte werk van Christus.

Wie terugkeert naar een wettische dagstructuur, schuift ongemerkt weer richting Sinaï.

Wij leven niet onder Sinaï.
Wij leven onder Golgotha.

Wat nu?

Samenkomen op zondag is goed.
Een dag apart zetten voor rust en bezinning is dat ook, zeker in onze gejeesde maatschappij

Maar het opleggen van een zondagsrust als goddelijk gebod is niet Bijbels gefundeerd.

 

De sabbat was gegeven aan Israël.
De dag des HEEREN wijst naar de toekomst.
De zondag als verplichte rustdag is louter traditie.

En wie Schrift en traditie door elkaar haalt, ondergraaft het onderscheid tussen Wet en Genade.

Dat onderscheid is geen detail.
Dat is cruciaal.

lees ook:

De dag des HEEREN is niet de Zondag, maar wat dan wel?

Reformatorische “Zondagsverdwazing” in het nieuws

Op de site van Israel en de Bijbel: Openbaring en de dag des Heeren

En het Reformatorisch smaldeel fietst met een flinke theologische boog om de hete brij heen:

Digibron, Waarom is zondag bijzonder?

Zondagsrust vanuit ‘christelijk’ oogpunt

Sektarisme, manipulatie, kuddegedrag, kerkje spelen, vervolg

Sektarisme, manipulatie, kuddegedrag, kerkje spelen, vervolg

Over sektarisme, geestelijke manipulatie en het moment waarop je moet weggaan, ik stond op het randje

Begin jaren ’90 stond ik dichter bij een gesloten religieus systeem dan ik toen zelf goed besefte.

Ik schreef daarover eerder dit:

Sektarisme, manipulatie, kuddegedrag, kerkje spelen

Het begon niet extreem.
Het begon gewoon met Bijbelstudie.
Met verlangen naar diepgang.
Met mensen die serieus met geloof bezig waren.

Dat is precies waarom het gevaarlijk is.

Sektarisme begint zelden met rode vlaggen. Het begint met herkenning. Met warmte. Met zekerheid in een verwarrende wereld. Met het gevoel: hier klopt iets.

Ik voelde die aantrekkingskracht ook.

Maar ik merkte tegelijkertijd iets anders.

Er kwam een punt waarop niet alles meer vrij voelde.
Niet alles was toetsbaar.
En één stem begon zwaarder te wegen dan het Woord van God.

Dat was het waarschuwingslampje.

De subtiele verschuiving

Sektevorming ontstaat niet in één dag. Het is een verschuiving.

Eerst staat Christus centraal.
Dan komt er sterke leiding.
Dan wordt die leiding onaantastbaar.
En uiteindelijk wordt kritiek gelijkgesteld aan ongehoorzaamheid aan God.

Dáár gaat het mis.

De Schrift is glashelder:

“En Hij is het Hoofd van het lichaam, namelijk van de gemeente…” (Kolossenzen 1:18, STV)

Niet een mens.
Niet een “geliefde leraar”.
Niet een raad van oudsten die boven het geweten staat.

Wanneer een leider niet meer gecorrigeerd kan worden, wanneer zijn woord praktisch wet wordt, wanneer zijn interpretatie niet getoetst mag worden — dan is de grens overschreden.

Wat ik nu lees, en waarom het me raakt

De vrij recente berichtgeving over de groep rond Wim Griffioen laat patronen zien die pijnlijk herkenbaar zijn:

  • Absolute geestelijke autoriteit van één man
  • Het verbreken van familiebanden
  • Uitsluiting van wie vertrekt
  • Isolatie van de buitenwereld
  • Controle over relaties en persoonlijke keuzes

Dat zijn geen kleine kerkelijke verschillen.
Dat zijn structurele kenmerken van keiharde, totalitaire, gesloten systemen.

Wat mij vooral raakt, is hoe “geestelijke taal” wordt gebruikt om controle te rechtvaardigen.

Uitsluiting heet dan “zuivering”.
Controle heet “herderlijke zorg”.
Onderwerping heet “gehoorzaamheid aan God”.

Maar wanneer gehoorzaamheid aan een mens de plaats inneemt van gehoorzaamheid aan Christus, dan is dat geen heiliging,dat is platte overheersing.

Waarom mensen blijven

Een veelgestelde vraag is: waarom blijven mensen in zo’n systeem?

Omdat het niet alleen duisternis is.

Er kan warmte zijn.
Er kan saamhorigheid zijn.
Er kan oprechte toewijding zijn.

Dat maakt het ingewikkeld.

Mensen blijven vaak niet uit slechtheid, maar uit overtuiging. Uit angst om alles te verliezen. Familie. Vrienden. Identiteit. Gemeenschap.

De prijs van vertrek is extreem hoog.

Wie vertrekt, wordt genegeerd alsof hij niet meer bestaat.
Wie vragen stelt, wordt verdacht.
Wie niet buigt, wordt buitengesloten.

Dat mechanisme zag ik toen al van dichtbij.
En ik voelde dat ik moest kiezen.

Niet tegen God.
Maar juist vóór God.

Het moment van onderscheid

Het kantelpunt kwam toen ik besefte dat mijn geweten onder druk kwam te staan.

Wanneer je niet meer vrij bent om te toetsen…
Wanneer twijfel als zonde wordt bestempeld…
Wanneer loyaliteit belangrijker wordt dan waarheid…

Dan moet je afstand nemen.

De Bijbel zegt:

“Beproeft alle dingen; behoudt het goede.” (1 Thessalonicenzen 5:21, STV)

Toetsen is geen opstand.
Toetsen is Bijbels.

Een gemeenschap die bang is voor toetsing, weet dat zij iets te verliezen heeft.

Geestelijk gezag of geestelijke overheersing?

Bijbels leiderschap is altijd dienend.
Het bindt mensen aan Christus.
Het maakt hen niet afhankelijk van één mens.

Wanneer een leider:

  • relaties controleert
  • familiebanden laat verbreken
  • zichzelf boven kritiek plaatst
  • exclusieve toegang tot Gods wil claimt

dan is er geen sprake meer van herderschap, maar van overheersing.

En overheersing hoort niet thuis in het lichaam van Christus.

Ik werd bewaard

Terugkijkend zie ik dat het Genade was dat ik niet verder meeging.

Ik stond zeer dichtbij.
Ik voelde nog de aantrekkingskracht.
Maar ik zag de verschuiving.

En ik ben gegaan.

Niet omdat ik geloof afwees.
Maar omdat ik mijn geloof wilde beschermen tegen menselijke toe-eigening.

Een waarschuwing

Als jij dit leest en herkent:

  • een leider of een raad die niet bevraagd mag worden
  • een gemeenschap die zich afsluit
  • een systeem waarin angst regeert
  • een cultuur waarin vertrek gelijkstaat aan verraad
Sta dan stil.

Christus bouwt geen systemen die afhankelijk zijn van controle.

Waar de Geest van de Heere is, daar is vrijheid (2 Korinthiërs 3:17, STV).

Vrijheid om te toetsen.
Vrijheid om vragen te stellen.
Vrijheid om Christus boven mensen te plaatsen

Ik schrijf dit niet uit rancune of zo iets.
Maar uit bewogenheid.

Omdat ik dichtbij heb gestaan.
Omdat ik zie hoeveel schade gesloten systemen kunnen aanrichten.
Omdat geloof bedoeld is om mensen tot Christus te brengen — niet onder een mens te brengen.

Laat niemand jouw geweten claimen.
Laat niemand de plaats innemen die alleen Christus toekomt.

Blijf vrij.
Blijf toetsen.
Blijf bij het Woord.

Alleen Christus is Heer.

Geverifieerd door MonsterInsights