Charismatische “genezingen”

Ds. Robbert Veen behandelt hier de “ketterij van de charismatische genezing”.

Source:
Robbert Veen

Ik geef in dit half uur drie voorbeelden van genezing. Martin Koornstra genas tijdens een Opwekkingsconferentie een jongen van pijn in zijn knie – ernstig genoeg om hem te beletten te voetballen – en een onbekende voorbidder genas een man van een zeer pijnlijk spierdystrofie waardoor hij tien jaar lang in een rolstoel zat. Tenslotte horen we – in het Engels – een vrouw die wordt genezen van haar doofheid.

Maar hier zit een klein addertje onder het gras. De genezer hier is Derren Brown, die “demonstreert dat sommige gebedsgenezers liegen tegen hun publiek.” Zo wordt het trucje van Hoekstra en anderen ontmaskerd. De video waaruit dit is genomen vind je hier

Ik geef in het tweede deel aan waarom dit een ketterij is.
Het is gebaseerd op een valse voorstelling van de opdracht uit Markus 16 – die is gericht aan de discipelen en heeft een beperkte tijdsruimte. Zelfs wanneer we accepteren dat het zogenaamde “lange slot” van Markus authentiek is, staat er niet wat charismatici beweren. Het is geen opdracht om te genezen los van de verkondiging van het evangelie van berouw en bekering. Bovendien zouden ze dan ook niet met gifslangen moeten gaan spelen?

Verder zijn de genezingen door de Heer Jezus altijd blijvend. Het voorbeeld van Alfred Bos – zogenaamd genezen door Koornstra maar in werkelijkheid veranderde er nauwelijks wat – maakt duidelijk hoe onwaar de charismatische genezingen zijn.

Verder is het van groot belang dat de tekenen “volgen” op de verkondiging van het evangelie. Maar bij Koornstra is de genezing zelf het evangelie. De genezen distrofie patiënt laat zich dopen op het evangelie van de genezing – hoewel hij het “bekeringsgebed” bidt. Dat brengt mensen ertoe het teken te volgen en niet datgene waarnaar het teken verwijzen wil.

Tenslotte is er een enorm misverstand over Jacobus 5, waar de gebruikelijke vertalingen spreken over genezing van ziekte, terwijl het in werkelijkheid gaat over “zwakte”, met een morele betekenis. De zonden worden vergeven door het gebed van de ouderlingen, en het gaat dus om moreel herstel, herstel van de gemeenschap met God. Van gebedsgenezing is daar in het geheel geen sprake.

De charismatische nadruk op de bevrijdings- en genezingsbediening is een vorm van bedrog. Het is “handeldrijven met Gods Woord”, en het maakt het eigenlijke werk van de heilige Geest voor velen onzichtbaar: te overtuigen van zonde, gerechtigheid en oordeel; de Heer Jezus groot te maken en te eren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.