Can you see in 2020?

72 minuten van je tijd. Daarin word je uitgebreid geinformeerd over de tijd waar we in leven, de plannen die klaarliggen voor totale controle over alles en iedereen.


Missionary Evangelist Robert Breaker asks if you can see in the year 2020, and how what is happening now in the world appears to be pointing to the soon coming rapture of the church and the rise of the antichrist mark of the beast system.

De ontembare tong

Ik maak het niet heel vaak mee dat ik een artikel lees wat me persoonlijk zó aanspreekt als dit. Via email werd ik  door de schrijfster ervan op geattendeerd. Het is bijna griezelig, zó herkenbaar.

Zo zie je maar weer. Iemand die denkt overal een “mening” over te moeten hebben, kan zo maar met een spreekwoordelijke “mond vol tanden” staan (al mis ik er fysiek toch wel een paar). Ik ben er dankbaar voor aan mijn hemelse Vader dat ik het aangereikt kreeg. In de verwachting dat het meer mensen zal opbouwen plaats ik het ook hier. 

Door: Sylvia Arlar-Simonse

DE ONTEMBARE TONG

Van kinds af aan, heb ik moeite gehad met zwijgen. Vooral als er onrechtvaardigheid in het spel was. Tot tien tellen voordat ik reageer, is nog steeds geen gemakkelijke opgave voor mij. Maar ik heb het idee dat ik sinds mijn vijftigste vorderingen maak. Beter laat dan nooit, zal ik maar zeggen. Mijn moeder kon heel goed zwijgen, dus ik heb wel een goed voorbeeld gehad. Zij zei altijd; ‘Syl, het is niet erg om de minste te zijn, je hoeft niet overal op te reageren’. Mijn scherpe, ontembare tong, heeft me zeker een aantal keren flink in moeilijkheden gebracht. Situaties waarvan ik achteraf dacht; had ik mijn mond maar gehouden… Niet vreemd dus dat het thema ‘de ontembare tong; Jakobus 3, mij aansprak. Ik heb ontdekt wat de Bijbel hierover te zeggen heeft. Het heeft mij nu ook de noodzaak van zwijgen laten zien. Hopelijk kan ik vanaf nu mijn ontembare tong beter beheersen…

IN DEN BEGINNE WAS HET WOORD

Johannes 1
1 In den beginne was het Woord, en het Woord was bij God, en het Woord was God.
2 Dit was in den beginne bij God.
3 Alle dingen zijn door Hetzelve (het Woord) gemaakt, en zonder Hetzelve (het Woord) is geen ding gemaakt, dat gemaakt is.

De Bijbel zegt, dat alle dingen die er zijn, ontstaan zijn uit het Woord van God. Als God iets doet, dan is het ‘spreken’. Kijk maar in Genesis één, daar staat tien keer; ‘God zeide’. En vervolgens schept Hij dan allerlei zaken. Maar het begint altijd met Zijn Woord. Hij zei; ‘laat ons mens maken’, en toen was Adam er. Hij zei; ‘daar zij licht’ en toen was er licht. Het begint allemaal met het spreken van God.

LUISTEREN NAAR WAT HIJ GEZEGD HEEFT

Mattheüs 4
4 Doch Hij, antwoordende, zeide: Er is geschreven: De mens zal bij brood alleen niet leven, maar bij alle woord, dat door den mond Gods uitgaat.

Tot in het Nieuwe Testament staat er ‘dat de mens zou leven bij alle Woord van God’. De Mond van God is dus feitelijk het belangrijkste orgaan van heel de Schepping. Dit houdt dan automatisch in, dat wij op de eerste plaats zouden luisteren naar dat Woord. Wij zouden dus niet alleen kijken naar wat de Schepper geschapen heeft, maar het is op de eerste plaats de bedoeling dat wij luisteren naar wat Hij gezegd heeft.

NIET TE SNEL JE MOND OPENTREKKEN

Prediker 5
Wees niet te snel met uw mond, en uw hart haaste niet een woord voort te brengen voor Gods aangezicht; want God is in den hemel (God is hoog en verheven; Hij staat boven ons) , en gij zijt op de aarde; daarom laat uw woorden weinig zijn.
2 Want gelijk de droom komt door veel bezigheid, alzo de stem des zots door de veelheid der woorden. (Bij een stroom van woorden, hoor je het geluid van een zot)

Jakobus 1
18 Naar Zijn wil heeft Hij ons gebaard door het Woord der waarheid 
(Dit gaat over de Nieuwe Schepping; wij zijn wedergeboren door het Woord van God, oftewel door het Evangelie), opdat wij zouden zijn als eerstelingen (eerstgeborenen) Zijner schepselen.
19 Zo dan, (om die reden; dus) mijn geliefde broeders, een iegelijk mens zij ras (snel) om te horen, traag om te spreken, traag tot toorn (toorn in breed verband= dat wat uit het hart van de mens opborrelt);
20 Want de toorn des mans (wat in de mens zit) werkt Gods gerechtigheid niet.
21 Daarom, afgelegd hebbende alle vuiligheid en overvloed van boosheid, ontvangt met zachtmoedigheid het Woord, dat in u geplant wordt, hetwelk uw zielen kan zaligmaken.(zie studie stagelopen)
22 En zijt daders des Woords, (dat Woord van God zal uitwerking hebben in onze levenswandeling) en niet alleen hoorders,(er komt Werk uit geloof voort; Vruchtbare Werken die de Heere, in en door ons, wil doen) uzelven met valse overlegging bedriegende.

“Als je altijd aan het woord bent, leer je niks”

ZIJN WOORD LEREN BEGRIJPEN

Net als God, hebben ook wij een mond, maar daar is de Bijbel minder lovend over. Want iemand die veel spreekt is, volgens Prediker, een zot. En ook Jakobus zegt dat met ongeveer dezelfde woorden. Volgens de Bijbel is dat wat omhoog komt uit het hart van de mens, over het algemeen niet veel goeds. De ideeën en gedachten van de mens, komen  het eerst via de mond tot uitdrukking. Maar alleen als je zwijgt, kun je woorden ontvangen. Als je altijd aan het woord bent, leer je niks. Men zou op de eerste plaats luisteren oftewel, de Bijbel bestuderen om Zijn Woord te leren begrijpen.

GROEIEN IN KENNIS

Je zult eerst kennis moeten hebben van het Woord, voordat je Vruchtbare Werken kunt voortbrengen. Vruchtbare Werken zijn werken die de Heere in en door ons wil volbrengen. Je zult eerst kennis van het Woord moeten hebben voordat je je dienstbaar en afhankelijk, ten opzichte van de Heere, kunt opstellen. Iemand die tot kennis komt van de Waarheid is geen zot, maar juist verstandig.

1 Timotheus 2
3 Want dat is goed en aangenaam voor God, onzen Zaligmaker;
4 Welke wil, dat alle mensen zalig worden, en tot kennis der Waarheid komen. 

Kolossenzen 1
9 Waarom ook wij, van dien dag af dat wij het gehoord hebben, niet ophouden voor u te bidden en te begeren, dat gij moogt vervuld worden met de kennis van Zijn wil, in alle wijsheid en geestelijk verstand;
10 Opdat gij moogt wandelen waardiglijk den Heere, tot alle behagelijkheid, in alle goede werken vrucht dragende, en wassende 
(groeiend, toenemend) in de kennis van God;

WIJSHEID

Wij als gelovigen hebben Wijsheid nodig. En Jakobus zegt al in zijn eerste Brief dat als we Wijsheid nodig hebben, we dat aan de Heere kunnen vragen. Uit het Woord komt niet alleen Waarheid, maar ook Wijsheid voort. Wijsheid is niet alleen kennis, maar is inzicht in het leven. Hoe men Hem zou dienen, en hoe men in dit leven zou staan.

Timotheüs 3
15 En dat gij van kinds af de heilige Schriften geweten hebt, die u wijs kunnen maken tot zaligheid, door het geloof, hetwelk in Christus Jezus is.
16 Al de Schrift is van God ingegeven, en is nuttig tot lering, tot wederlegging, tot verbetering, tot onderwijzing, die in de rechtvaardigheid is;
17 Opdat de mens Gods volmaakt zij, tot alle goed werk volmaaktelijk toegerust.

CHRISTUS IS HET WOORD GODS

God doet de dingen door Zijn Woord. Hij openbaart Zich door Zijn Woord en daarin komt Zijn Wezen tot uitdrukking. Johannes zegt het wat korter; het Wezen van God komt tot uitdrukking in de Heere Jezus Christus, dus Christus is het Woord Gods. Christus is het uitgedrukte Beeld van God. Als God Zichzelf laat zien, zie je de Heere Jezus Christus. Al wat God doet, komt voort uit Zijn Woord, maar krijgt gestalte via de Heere Jezus Christus.

Johannes 1
14 En het Woord is vlees geworden, en heeft onder ons gewoond (en wij hebben Zijn heerlijkheid aanschouwd, een heerlijkheid als des Eniggeborenen van den Vader), vol van genade en waarheid.

Hebreeën 1
1 God, voortijds veelmaal en op velerlei wijze, tot de vaderen gesproken hebbende door de profeten, heeft in deze laatste dagen tot ons gesproken door den Zoon;
2 Welken Hij gesteld heeft tot een Erfgenaam van alles, door Welken Hij ook de wereld gemaakt heeft;

DE KEEL, DE TONG, DE LIPPEN EN DE MOND

Zoals Gods Werken gestalte krijgen via Zijn Woord, zo gaat dat ook bij ons. Als iets in ons is, komt het naar buiten via de mond. En dan krijgt het gestalte. Als je bepaalde zaken onder woorden brengt, dan heb je ze concreet gemaakt. Ideeën en gedachten zijn pas vast als je ze geformuleerd hebt. En gewoonlijk zitten we dan ook vast aan hetgeen we uitgesproken hebben. In eerste instantie gebeurt dat met de tong en de mond en de keel en de lippen. En Paulus noemt deze vier dan ook als eerste als hij de natuurlijke, oude mens omschrijft.

Romeinen 3
13 Hun keel is een geopend graf; met hun tongen plegen zij bedrog; slangenvenijn is onder hun lippen.
14 Welker mond vol is van vervloeking en bitterheid;

Psalm 5
10 Want in hun mond is niets rechts, hun binnenste 
(gedachten) is enkel verderving, hun keel is een open graf, met hun tong vleien zij.
11 Verklaar hen schuldig, o God; laat hen vervallen van hun raadslagen; drijf hen henen om de veelheid hunner overtredingen, want zij zijn wederspannig tegen U.

LEES VERDER IN DE PDF DE ONTEMBARE TONG; JAKOBUS 3

 

 

De Gemeente van Jezus Christus is géén kerk!

Om Zijn doel te bereiken gebruikt God mensen die zich aan Hem beschikbaar stellen. Geen kerkelijke instituties, die door de eeuwen heen tevergeefs hebben gepoogd Zijn koninkrijk op aarde te bouwen. Daardoor werd het zicht op de Gemeente van Christus, haar heerlijkheid en opname verduisterd. De brieven aan de gemeenten in Openbaring leggen diverse aspecten van dat feilen bloot. De machtsstructuren binnen kerkelijke organisaties staan veelal haaks op wat de Bijbel zegt over het functioneren van de Gemeente onder de éne Herder. Haar taak is te dienen, zoals de Heer Zelf kwam om te dienen, om vervolgens met eer en heerlijkheid te worden gekroond.

“Maar gij hebt uw eerste liefde verlaten.”

Meer:

Lid van een kerk?

“Kerklidmaatschap als keuze”

Gemeente, kerk of sekte

Over heilige koeien en kerkbezoek

De samenkomst niet nalaten…wélke samenkomst?

De Heer regeert?

Wie regeert de wereld? door Jb. Klein Haneveld, 1949

Het wordt zo vaak gezegd: Natuurlijk regeert God de wereld.
En de een zegt het de ander na. Maar is dat eigenlijk wel zo?

Wordt deze wereld, zoals wij haar kennen, met al haar ellende en zonde, door God geregeerd? Oefent Hij Koninklijk gezag over haar uit?
Wie een klein beetje nadenkt, zal deze vraag ontkennend moeten beantwoorden.

Niet, alsof God niet de hoogste Koning zou zijn. Hij is dat zeker!
Hij is “de zalige en enige Heerser, de Koning der koningen en de Heer der heren….. Hem zij eer en eeuwige kracht. Amen.” 1Tim. 6:15, 16

Wij moeten echter nooit vergeten, dat deze wereld in Gods Koninkrijk een provincie is, die tegen Hem in opstand is. Haar aanvoerder in deze opstand is niemand minder dan de grote tegenstander van God: de satan.

Zolang deze opstand en rebellie duurt, wordt de wereld niet door God, maar door satan geregeerd. Zij staat onder rechtstreekse contrôle van de “overste dezer wereld”, d.i. de duivel.

Pas na het blazen van de zevende bazuin zullen luide stemmen in de hemel weerklinken:

Openbaring 11:15 SVV

7 Het Koningschap over de wereld is gekomen aan onze Heer en Zijn Gezalfde en Hij zal Koning zijn tot in alle eeuwigheden.

Hoe kan men, met zulk een tekst voor ogen, staande houden, dat God thans de wereld regeert?

De overste dezer wereld

Tot driemaal toe heeft de Heere Jezus de satan “de overste dezer wereld” genoemd. (Zie Joh. 12:3114:30 en 16:11)

Feitelijk was hij dat reeds geweest vanaf de zondeval.
Maar nu het hem gelukte de meest tegenstrijdige elementen: farizeën en sadduceën, overpriesters en schriftgeleerden, nationalisten en collaborateurs, Pilatus en Herodes, Joden en heidenen, allen en allen samen te verenigen in één machtig front tegen de Zoon van God, kan hij met meer recht dan ooit tevoren de vorst der wereld worden genoemd.

En vandaag aan de dag kunnen wij zien, hoe vorsten en volken, staatslieden en rechtsgeleerden, politieke leiders en godsdienstige leiders, kapitalisten en communisten, zowel aan deze als aan gene zijde van het ijzeren gordijn, allen en allen, op slechts enkele uitzonderingen na, geïnspireerd worden door deze “vorst der duisternis”; en zelfs die uitzonderingen ontkomen niet altijd aan zijn greep.

Meer lezenDe Heer regeert?

De Bruidegom komt

Bron: Bijbelarchief


studie over de positie van Israël en de Gemeente

”Want zo zegt de HEERE der heerscharen: Naar de heerlijkheid over u, heeft Hij mij gezonden tot die heidenen, die u beroofd hebben; want die u aanraakt,  die raakt Zijn oogappel aan.”  Zacharia 2:8

Inleiding

Toen ik nog niet zo lang gelovig was, werd mij, tijdens een Bijbelstudie, uitgelegd dat de Gemeente (of zo u wilt: de Kerk) van Christus Zijn Lichaam was. Er wordt echter ook geleerd, in diverse kerken en gemeenten, dat de Gemeente (Kerk) van Christus Zijn Bruid is…. en dat Israël, in het Oude Testament, voorheen deze Bruid was (geweest). Deze -en aanverwante leringen- worden veel gehoord. De Gemeente van Christus als Zijn Bruid is een reeds lang bestaande gedachte. Is dit nu een Bijbelse gedachte? In deze verkenning wil ik ingaan op een aantal Bijbelgedeelten om zo te zoeken naar een antwoord op de vraag: Wie is de Bruid van Christus? Toen deze studie -in conceptvorm- klaar was heb ik nog de brochure ”De bruidegom en de Bruid”, zie literatuuropgave, ter beschikking gekregen. Hoewel in die brochure duidelijke overeenkomsten met deze studie voorkomen hebben beide een andere invalshoek en worden er toch verschillende thema’s besproken. Bedoelde brochure is echter een aanrader voor verdere bestudering van het onderwerp.

N.B.:
Hoewel er meestal over de ”Kerk (van Christus)” wordt gesproken prefereer ik de uitdrukking ”Gemeente (van Christus)”.
De tussen haken staande cijfers, bijv: <1>, verwijzen naar de noten aan het eind van ieder hoofdstukje.

I    De positie van de Gemeente
”Uitgesloten van het burgerrecht Israëls, en vreemd aan de verbonden der belofte, zonder hoop en zonder God in de wereld”
          Efeze. 2:12

Voor de komst van Christus Jezus naar de aarde en voor zijn verzoenend sterven voor de mens(heid) had alleen Israël, dwz. de Joden, deel aan Gods heilsplan. De heiden, de niet Jood, was hiervan uitgesloten: ”zonder hoop en zonder God”. De enige uitzondering hierop vormden de zg. ’Proselieten’ of ’Jodengenoten’. Dit waren heidenen die tot het Jodendom bekeerd waren, en daarom tot de Joden gerekend (kunnen) worden.

Efeze 2:4-10.
Maar na het offer op Golgotha (de kruisdood van Jezus, waardoor ieder mens -die dit aanvaard- behouden is) gaf God in Zijn grote genade ook de heiden de kans om behouden te worden!

”Want door genade zijt gij behouden, door het geloof, en dat niet uit uzelf: het is een gave (=cadeau, gift) van God”
           Efeze 2:8

Die gave was Christus Jezus (vers 4-7) en door Hem zijn wij, heidenen, die ver
van God af waren, uitgesloten waren, dicht bij God gekomen: door het bloed van
Christus Jezus, wat verzoening bracht (Efeze 2:13).
Dit was mogelijk door de tijdelijke terzijdestelling van Israël, zo kwam het heil ’tot de heidenen’.

Ik wijs -vooruitlopend- op het woordje ”mede” in deze tekst, het komt drie maal voor:
– mede levend gemaakt met Christus;
– mede opgewekt;
– mede een plaats gegeven in de Hemelse gewesten.
Mede = met Christus uiteraard, maar er is -m.i.- meer aan de hand…

Wat is ”de Gemeente”?

1e. Efeze 1:22-23: de Gemeente is het lichaam van Christus; Hij is het hoofd
van dit lichaam.
2e. Efeze 2:21-22: de Gemeente is een tempel, heilig in de Here, in wie
de christen mede gebouwd wordt tot een woonplaats van Gods Geest.
(zie ook: Romeinen 12:5; Efeze 4:1-16)

Conclusie:
Christus Jezus is het HOOFD van de Gemeente; alle gelovigen (uit alle kerken en richtingen) vormen samen het lichaam, dat is de Gemeente; de gemeente is een heilige tempel.

In de oude tabernakel en later de tempel (van Salomo) woonde God (Ex. 40:34-38) bij het volk Israël (vgl. 2 Kronieken. 5:13-14). In de nieuwe tempel, Zijn Gemeente, woont Hij door Zijn Geest:

”Maar gij kent Hem, want Hij blijft bij u en zal in u zijn”   (Joh. 14:16-17)

De vervulling van deze belofte vind plaats, vgl. Hand.2:1-4. Opvallend detail: bij de inwijding van de tempel(2 Kronieken 5:12) zijn er 120 priesters aanwezig, die op de trompetten bliezen. Bij de uitstorting van de Geest zijn er 120 discipelen aanwezig (Hand. 1-15, 2:1). De priesters kunnen, wanneer de heerlijkheid van God komt, niet blijven staan om dienst te doen (vallen op hun aangezicht?).

Met deze 120 gelovigen begon Christus Jezus Zijn tempel, Zijn gemeente, te bouwen. Immers, de oude tempel -de verpersoonlijking van de wet- had afgedaan.
Christus had gezegd: ”Het is volbracht” en het voorhangsel scheurde (Luk. 23:45, Joh. 19:30). De WET was VERVULD, volbracht (Gal. 3:25, 4:4-5). Daarom kon God toestaan dat in het jaar 70 na Chr. de (aardse) tempel werd verwoest.

Het moment dat de Heilige Geest uitgestort werd en zij allen in andere talen (Hand. 2:7-8) begonnen te spreken was het begin. De Here deed een groot wonder, de Joden, uit alle landen, hoorden daar in heidense talen spreken over Gods grote daden. Zoals reeds voorzegd in Jes.28:11 ”Daarom zal Hij door belachelijke (Hand.2:13!!) lippen, en door een andere tong (=taal) tot dit volk spreken” De reden hiervoor vinden we in I Kor. 1:22;
”Overmits de Joden een teken begeren” maar: ”In de wet is geschreven: Ik zal door lieden van andere talen, en door andere lippen (=o.a. de gelovigen over de
hele wereld heden ten dage, welke andere talen, bijv. Nederlands, spreken) tot dit volk spreken, en ook alzo zullen zij Mij niet horen, zegt de Here” (I. Kor.14:21). Na de toespraak van Petrus komen er dan ongeveer 3000 mensen tot geloof. Zij ontvangen allen de gave van de Heilige Geest; dwz. zij worden allen vervuld met Gods Geest, ontvangen deze gave (gift) ook. Dat wil overigens niet zeggen dat zij allemaal ook in andere talen spraken. Hiervoor zijn geen schriftuurlijke aanwijzingen. De wonderen en tekenen geschieden door de apostelen.
(Hand. 2:43) De positie van de Gemeente is dus die van het LICHAAM van Christus, waarmee een NIEUW verbond is aangegaan. Over de positie van de Gemeente valt nog veel meer te zeggen. Voorlopig lijkt mij bovenstaande voldoende.

Meer lezenDe Bruidegom komt

Alleen geloof

Met welwillende toestemming overgenomen van alleengeloof.nl

Door: Sylvia Arlar-Simonse

NIET WERKEN, MAAR RUSTEN

Johannes 6
27
 Werkt niet om de spijs, die vergaat, maar om de spijs, die blijft tot in het eeuwige leven, welke de Zoon des mensen ulieden geven zal; want Dezen heeft God de Vader verzegeld.
28 Zij zeiden dan tot Hem: Wat zullen wij doen, opdat wij de werken Gods mogen werken?
29 Jezus antwoordde en zeide tot hen: Dit is het werk Godsdat gij gelooft in Hem, Dien Hij gezonden heeft.

WERKEN VAN GOD

Er wordt aan de Heere Jezus gevraagd welke werken voor God gedaan moeten worden. Wat zullen wij doen om voor God te werken? Maar de Heere Jezus antwoordt; het enige werk dat jullie zouden doen, is geloven in God. Dus het enige werk wat wij zouden doen, is geloven. Geloven is vertrouwen op het Woord van de Levende God. Geloven is je onderwerpen aan het Woord van God. En de Heere Jezus Christus is het vleesgeworden Woord van God. Geloof is onderwerping aan de Heere Jezus Christus.

Romeinen 4
1 Wat zullen wij dan zeggen, dat Abraham, onze vader, verkregen heeft naar het vlees?
2 Want indien Abraham uit de werken gerechtvaardigd is, zo heeft hij roem, maar niet bij God.
3 Want wat zegt de Schrift? En Abraham geloofde God, en het is hem gerekend tot rechtvaardigheid.
4 Nu dengene, die werkt, wordt het loon niet toegerekend naar genade, maar naar schuld.
5 Doch dengene, die niet werkt, maar gelooft in Hem, Die den goddeloze rechtvaardigt, wordt zijn geloof gerekend tot rechtvaardigheid.

GELOVEN IS EEN WERKWOORD

Geloven is een werkwoord maar geloven is het tegenovergestelde van werken, staat hierboven in Romeinen vier. Het tegenovergestelde van werken is rusten. Geloven is dus rusten. Er wordt in het Oude Testament al gesproken over die rust; rust weggelegd voor het Volk Israël. Men zou de rust ingebracht worden; ook uitgedrukt in de sabbat. In de Bijbel horen rust en geloof bij elkaar. Typologisch staat rust voor het Nieuwe Verbond en werken staat voor het Oude Verbond der Wet.

Hebreeën 3
17 Over welke nu is Hij vertoornd geweest veertig jaren? Was het niet over degenen, die gezondigd hadden, welker lichamen gevallen zijn in de woestijn?
18 En welken heeft Hij gezworen, dat zij in Zijn rust niet zouden ingaan, anders dan dengenen, die ongehoorzaam geweest waren?
19 En wij zien, dat zij niet hebben kunnen ingaan vanwege hun ongeloof.

Hebreeën 4
10 Want die ingegaan is in zijn rust, heeft zelf ook van zijn werken gerust, gelijk God van de Zijne.
11 Laat ons dan ons benaarstigen, om in die rust in te gaan; opdat niet iemand in hetzelfde voorbeeld der ongelovigheid valle.

Meer lezenAlleen geloof